Kinderen individueel
psychosociale begeleiding - didactische begeleiding - 'ik leer anders'


Individuele begeleiding

Vaak is een groep met gelijkgestemde kinderen de beste plek om je te ontwikkelen, maar soms past het om ook individueel begeleid te worden, zodat je wat jij persoonlijk leert beter kunt gaan toepassen in de praktijk.

Psychosociale begeleiding
Tijdens deze begeleiding krijg je individueel hulp bij iets waar jij tegenaan loopt, zoals veel piekeren, vaak angstig/boos/verdrietig zijn en moeite hebben je te uiten of je grenzen aan te geven. In de sessies van drie kwartier praten we, spelen we spelletjes en doen we creatieve opdrachten. Ondertussen kijken we wat je ervaart en hoe je op voor jou lastige situaties kunt reageren. Je leert ook oefeningen kennen om je bijvoorbeeld te ontspannen of steviger te voelen.

Didactische/pedagogische begeleiding
Voor sommige kinderen is het fijn didactisch tijdelijk ondersteund te worden op reken- of taalgebied. Bijvoorbeeld als je moeite hebt met het automatiseren van bijvoorbeeld de tafels of spellingregels. (Hoog)begaafde kinderen hebben namelijk vaak automatiseringsproblemen. Soms zijn er door allerlei oorzaken hiaten in de basiskennis/vaardigheden ontstaan. Ook dan ben je welkom om die gaten op te vullen.

'Ik leer anders'
Veel slimme en gevoelige kinderen bij wie het lezen en automatiseren maar niet wil lukken, hebben een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de manier van denken van het kind. In 5 bijeenkomsten van 45 min leert het kind het lesmateriaal op een andere manier op te slaan. Voor meer informatie: www.ikleeranders.nl